اشتد بينهم النقاش بعد أن طلب منه أنه يريد أن يشتري كتاب عن السياسة
فقال له
"إنت فاكر نفسك إيه إنت أعمى فاكر نفسك حتبقى إيه رئيس كفاية أوهام بقى
إنت أعمى و لازم تعيش كدة"
فسكت للحظة و أطرق ثم وجه عينه إليه وقال
"متسمنيش أعمى
أرجوك متسمنيش أعمى
لا إنت اخترت نورك ولا أنا اخترت ضلمتي
شايفني طب أوصفني
شايف ضحكتي إلي ما بتختفيش
شايف دمعتي إلي ما بتنزلش
شايف صلاتي إلي ما بتنتهيش
شايف عيوني إلي ما بترمش
شايفني لا مشفتنيش
مشفتش قلبي إلي في وسط الضلمة
بيحاول يشق طريقه قدام الزحمة
ماشفتش عقلي إلي فيه فكرة
بنورها تضوي في ألف عتمة
يبقى مشفتنش
بس أنا شايفك
شايف في عينك غرور
واحساسك أنك أحسن مني
على كدة بقى الطيور
بتمن علينا لم تغني
شايف ضعفك قدام النور
من غيره إنت في تيه
انما تعمى القلوب التي في الصدور
ديه كلام الله لكل سفيه
شايف غضبك أني فرحان فالضلمة
وإنت تايه في النور والزحمة
شايف حزنك أنك شايف بس تعيس
شايف دمعك أنك بنورك برضه حبيس
يبقى مين فينا أعمى
أرجوك متسمنيش أعمى
سميني زي ما ربي سماني انسان
ليه عقل ليه قلب ليه وجدان
ممكن أبقى عالم أو فارس أو فنان
أنا وإنت أتخلقنا في الأصل اخوان
بس ربي عطاك عنين بتشوف في النور
ولو النور انطفى ما بتشفشي
وعاطني أنا جويا نور
في ألف عتمة وعتمة ما بيطفي
يبقى مين فينا أعمى
أرجوك متسمنيش أعمى"
ثم ألتفت وبدء يمشي للباب وتركه يفكر حقاً من فيهم الأعمى ؟